0
27 Eylül 2013 tarihinde Burçhan Yalçın tarafından yazılmıştır.
 
 

YouTube.com.tr mi Geliyor?

TELKODER’in ICT Summit NOW-Bilişim Zirvesi’13 kapsamında, Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlediği, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), Rekabet Kurumu (RK) ve Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) gibi üç önemli Kurumun ve telekomünikasyon sektörü temsilcilerinin bir araya geldiği Medya-İnternet Yakınsaması panelinde önemli açıklamalar yapıldı. Bir soru üzerine konuşan BTK Kurul Üyesi Galip Zerey,  OTT’lerin Türkiye’de ofis açmasını istediklerini dile getirirken, YouTube’un bazı ülkelerde hizmet vermek için o ülkeye ait alan adı uzantısını kullandığını gözlemlediklerini ve YouTube’un Türkiye’de “com.tr” uzantısı üzerinden hizmet vermesi yönünde talepleri olduğunu belirtti. Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de telekomünikasyon sektörünün önemli gündem maddelerinden biri olan Telekomünikasyon şirketleri ile OTT'ler açısından rekabetin tartışıldığı ve yoğun katılımın olduğu panelde, TELKODER Başkanı Yusuf Ata Arıak bir açılış konuşması yaptı. Telekomünikasyon sektörü ile düzenleyici ve denetleyici üç kurumun bir araya geldiği panelin sektör ve dolayısıyla da ülke geleceği için önemli bir adım olduğunu vurguladı. Türk Telekom, Turkcell Superonline, Vodafone, TurkNet, Türksat, Millenicom üst düzey yöneticilerinin de söz aldığı etkinlikte, sektörün gelişmelere ve değişime ayak uydurabilmesi için hızlı ve etkin kararlar alınarak yeni düzenlemelere gidilmesi gerektiği noktasında fikir birliğine varıldı. RTÜK Üyesi Taha Yücel değişimin bir çok sektörü etkilediğini ve müzik sektörünün bu değişime ayak uyduramayan sektörlerden biri olduğu belirterek, “Zamanında 40 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olan müzik sektörünün büyüklüğü kısa bir süre içinde 20 milyar dolara kadar düştü. Bu önemli bir örnek ve telekom şirketleri de dahil olmak üzere herkes gelişmelere karşı iş modellerini geliştirmeli. Mevcut değişimden TV daha az etkileniyor ve yeni teknolojilere direniyor. Ancak, İnternetten yayın izleme, geleneksel yöntemlerle yayın izlemeyi yakında geçecek” dedi. Rekabet Kurulu Üyesi Murat Çetinkaya ise yakınsamanın sektörü çok değiştirdiğini dile getirdi. İç içe geçen medya ve telekomünikasyon sektöründe düzenleyici kurumların yapıları parçalarıyla değil platform rekabeti özelinde değerlendirmesi gerektiğine vurgu yaptı. Mevcut rekabet koşullarında ulusal ve uluslararası spor müsabakalarının en önemli içerik olduğunu ifade eden Çetinkaya, Rekabet Kurulu olarak 2014 yılında yeni bir yaklaşımla sektör incelemesi yapacaklarını da aktardı. TELKODER adına konuşan Yönetim Kurulu Üyesi Rifat Bayatlıoğlu da PAY TV yani para ödenerek izlenen platfomların (Digiturk, Dsmart vb) rekabette haksızlığa uğradığına dikkat çekti. Örneğin telif hakları konusunda ve genel yayıncılık konusunda sıkı şartlarda faaliyet gösteren bu yapılara karşın OTT’lerin böyle düzenlemelere tabi olmadığını söyledi. Bayatlıoğlu şöyle konuştu:  “Haksız rekabet var. Altyapı yatırımı yapan ve kurallara göre hareket eden işletmecilerin karşısında kendisi herhangi bir şebekeye sahip olmayan şirketler var. Eşitlik olmalı burada… Haksız rekabeti sona erdirmek lazım. Ülke olarak dünyayı beklemek zorunda değiliz. Vergi hususu da önemli. OTT’ler vergisel olarak da düzenlemelere tabi değil. PAY TV operatürü son kullanıcıdan %33 vergi tahsil edip devlete ödüyor. Dekoder için de vergiler var. Dünyadaki ortalama vergi %20. Dağlar kadar fark var bizdeki yapıyla. Özetle sektörün 2023 hedefleri için el ele vererek ve bu olumsuzlukları çözmemiz lazım”. Panelin soru cevap bölümünde bir soru üzerine konuşan BTK Kurul Üyesi Galip Zerey,  OTT’lerin Türkiye’de ofis açmasını istediklerini dile getirirken, YouTube’un bazı ülkelerde yerel hizmet sağlamak için o ülkeye ait alan adı uzantısını kullanabildiğini gözlemlediklerini ve YouTube’un Türkiye’de “com.tr” uzantısı üzerinden hizmet vermesi yönünde talepleri olduğunu belirtti.



Burçhan Yalçın